wtorek, 17 września 2013

Jak samodzielnie uszyć firankę na szelkach

Witajcie, dzisiaj pokażę Wam jak samodzielnie w domu uszyć firanę na szelkach, czyli taką którą wiesza się bezpośrednio na karniszu bez przypinania żabkami. Mój wybór padł na organtynę czerwono - zieloną, firanki z tego materiału wyglądają bardzo efektownie, ponieważ są błyszczące i ładnie wyglądają w świetle, szczególnie te rodzaje, które są dwukolorowe.




Najważniejszym krokiem przed rozpoczęciem szycia firany to zdjęcie wymiarów z okna w którym ma wisieć i zmierzyć długość karnisza, wysokość firany jest dowolna i zależy od tego czy ma sięgać do podłogi czy jedynie do parapetu, a może do połowy okna. Szerokość jest uzależniona od długości karnisza, najładniej wygląda firana która jest dwa razy dłuższa od karnisza, np. jeśli karnisz ma 150 cm długości to kupujemy 300 cm materiału na firanę. Moja firanka składa się z dwóch części, aby można było ją upiąć po bokach okna.

Krok I
Po zmierzeniu wysokości i szerokości, wycięłam odpowiedniej wielkości prostokąty dodając po 2 cm z każdej strony na szwy, a w miejscu gdzie będą wszyte szelki, czyli u góry firanki 6 cm. Jeśli chodzi o wysokość to od docelowej długości firany trzeba odjąć długość szelek 8 cm. Czyli u mnie firanka miała mieć wysokość 140 cm a szerokość 200 cm (karnisz 100 cm) więc wycięłam dwa prostokąty o wymiarach 140 cm x 104 cm każdy.


Krok II
Następnie podszyłam boki i dół firanki, każdy brzeg zawijając dwa razy (tak jak na zdjęciach), aby firana się nie snuła.


Krok III

Po podszyciu trzech brzegów, przygotowałam szelki. Ilość szelek uzależniona jest od szerokości firanki, szelka powinna się znajdować co około 20 cm


W moim przypadku do jednej części firanki o szerokości 100 cm potrzebuję 6 szelek, czyli na obie części 12 szelek.
Wycięłam prostokąt o wymiarach 10 cm x 120 cm, złożyłam na pół i zszyłam wzdłuż dłuższego brzegu zostawiając ok 1 cm zapasu, wywinęłam na prawą stronę i przeprasowałam, następnie odcinałam kawałki po 10 cm otrzymując szelki o wymiarze 4 cm x 10 cm w ilości 12 szt.


Następnie przystąpiłam do przypięcia szelek do firany szpilkami.

Krok IV



Górę firany, która była jeszcze nie przyszyta wywinęłam na szerokość 6 cm


Następnie na odległości ok.1,5 cm od powstałego brzegu przykładałam szelki złożone na pół i przypinałam w odległości ok 20 cm od siebie.


Kolejnym krokiem było zawinięcie na przypięte szelki pozostałego fragmentu zakładki ( tak jak na zdjęciu poniżej) po to aby szelki się nie strzępiły.


Następnie przeszyłam maszyną aby umocować szelki



Firana gotowa !









2 komentarze:

  1. Właśnie zabieram się teraz za szycie takich firanek na szelkach. Szkoda mi pieniędzy na kupowanie ozdób do okien skoro można zrobić je tak łatwo samemu. :) Ostatnio na przykład znalazłam taki fajny przepis na panel firanowy http://przepisnaszycie.pl/jak-samodzielnie-uszyc-firanke/ i też mam go już w planach. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie i jasno Pani tłumaczy :)

    OdpowiedzUsuń